Läs- och skrivkunnighet bland ungaProcent (2022)

Läs- och skrivkunnighet bland unga2022

Länder Procent (2022)
42630 100.0
41589 99.7
41690 99.7
41867 99.7
42267 99.7
41574 99.5
41694 99.4
41712 99.1
41759 99.1
41756 99.0
41943 98.8
41993 98.7
42636 98.7
42150 98.5
42383 98.2
41646 98.0
41924 97.9
42568 97.9
42692 96.5
41876 96.1
41987 96.0
42045 94.5
41706 93.6
41763 92.2
42582 91.8
42645 90.9
41860 90.6
42089 89.7
41999 89.0
42519 88.4
42034 88.1
41583 83.3
42028 82.0
42109 80.7
42386 78.1
42134 76.8
41864 74.7
42398 73.5
42446 70.5
41882 69.0
41644 66.4
41703 53.6
42255 48.2
42562 36.1

[[ modalTitle ]]

Läs- och skrivkunnighet bland unga2022

Procent

Ingen data
Data
Data
Data
Data
Data

Förklaring

Alfabetism definieras som en person som kan läsa eller skriva (och förstå det som läses eller skrivs) en kort, enkel utlåtelse om vardagliga ting. Indikatorn kan ses i samband med andelen barn i grundskolan och andelen skolbarn som fullgör grundskolan. Statistiken ger en indikation på hur väl utbildningssystemet fungerar i en av sina huvuduppgifter; läs- och skrivkunnigheter. Statistiken är insamlat av UNESCO.