Läs- och skrivkunnighet bland unga
Procentandel av befolkningen mellan 15 och 24 år som kan läsa och skriva.
Läs- och skrivkunnighet bland ungaProcent (2022)
Läs- och skrivkunnighet bland unga2022
Länder | Procent (2022) |
---|---|
Uzbekistan | 100.0 |
Förenade arabemiraten | 99.7 |
Bosnien och Hercegovina | 99.7 |
Georgien | 99.7 |
Oman | 99.7 |
Albanien | 99.5 |
Brasilien | 99.4 |
Chile | 99.1 |
Ecuador | 99.1 |
Dominikanska Republiken | 99.0 |
Iran | 98.8 |
Kap Verde | 98.7 |
Venezuela | 98.7 |
Marocko | 98.5 |
São Tomé och Príncipe | 98.2 |
Bhutan | 98.0 |
Guyana | 97.9 |
Tunisien | 97.9 |
Indien | 96.5 |
Guatemala | 96.1 |
Kambodja | 96.0 |
Laos | 94.5 |
Burundi | 93.6 |
Egypten | 92.2 |
Uganda | 91.8 |
Zimbabwe | 90.9 |
Gabon | 90.6 |
Lesotho | 89.7 |
Kenya | 89.0 |
Tanzania | 88.4 |
Demokratiska Republiken Kongo | 88.1 |
Angola | 83.3 |
Komorerna | 82.0 |
Madagaskar | 80.7 |
Senegal | 78.1 |
Malawi | 76.8 |
Gambia | 74.7 |
Sierra Leone | 73.5 |
Somalia | 70.5 |
Guinea-Bissau | 69.0 |
Benin | 66.4 |
Burkina Faso | 53.6 |
Niger | 48.2 |
Tchad | 36.1 |
Läs- och skrivkunnighet bland unga2022
Procent
Ingen data
Data
Data
Data
Data
Data
Förklaring
Alfabetism definieras som en person som kan läsa eller skriva (och förstå det som läses eller skrivs) en kort, enkel utlåtelse om vardagliga ting. Indikatorn kan ses i samband med andelen barn i grundskolan och andelen skolbarn som fullgör grundskolan. Statistiken ger en indikation på hur väl utbildningssystemet fungerar i en av sina huvuduppgifter; läs- och skrivkunnigheter. Statistiken är insamlat av UNESCO.