Läs- och skrivkunnighet bland vuxnaProcent (2022)

Läs- och skrivkunnighet bland vuxna2022

Land Procent (2022)
Uzbekistan 100.0
Georgien 99.6
Albanien 98.5
Förenade arabemiraten 98.3
Bosnien och Hercegovina 98.3
Venezuela 97.6
Oman 97.3
Chile 97.2
Dominikanska Republiken 95.5
Brasilien 94.7
Ecuador 93.9
São Tomé och Príncipe 93.8
Kap Verde 91.0
Guyana 90.0
Zimbabwe 89.9
Iran 89.0
Laos 87.5
Gabon 85.7
Guatemala 84.3
Kambodja 83.8
Tunisien 83.6
Kenya 82.9
Lesotho 82.0
Tanzania 82.0
Uganda 80.6
Demokratiska Republiken Kongo 80.5
Madagaskar 77.5
Marocko 77.4
Indien 76.3
Burundi 75.5
Egypten 74.5
Angola 72.4
Bhutan 72.1
Malawi 68.1
Komorerna 61.7
Gambia 58.7
Senegal 57.7
Guinea-Bissau 53.9
Sierra Leone 48.6
Benin 47.1
Somalia 41.0
Niger 38.1
Burkina Faso 34.5
Tchad 27.3

[[ modalTitle ]]

Läs- och skrivkunnighet bland vuxna2022

Procent

Ingen data
Data
Data
Data
Data
Data

Forklaring

Alfabetism definieras som en person som kan läsa eller skriva (och förstå det som läses eller skrivs) en kort, enkel utlåtelse om vardagliga ting.

Statistiken ger en indikation om hur väl utbildningssystemet i landet fungerar. Statistiken är insamlad av UNESCO.